Budapeşte

Macaristan’ın başkenti Budapeşte, Orta Avrupa gezimizin ilk durağıydı. Budapeşte, Tuna Nehri’nin ikiye ayırdığı Budin ve Peşte şehirlerinin birleşmesiyle oluşmuş. Macaristan’da zaman Türkiye’den 1 saat geriydi. İstanbul’dan 2 saatlik uçuşla (Malév) Budapeşte Ferenc Liszt Havaalanı’na (BUD) ulaştık. Para birimi Macar Forinti (HUF). 1 Forint yaklaşık olarak 0,01 Türk Lirası’na karşılık geliyordu. Umuma mahsus pasaportumuz olduğu için Schengen vizesi için Metrocity’deki Macaristan İstanbul Başkonsolosluğu’na (http://www.macaristankonsoloslugu.com/) başvurumuzu yaptık. Yeşil pasaportu olanlar vizeden muaf. Wizz Air’in İstanbul uçuşlarının iptal edildiğini vize başvurusu sırasında öğrendik ve Malév Hungarian Airlines’tan yeniden gidiş-dönüş uçak bileti almak zorunda kaldık.

Tramvay bileti 320 Forint’ti.

Budapeşte rotamız:

1. gün – 22.07.2011

Otele (Star Inn) vardığımızda saat 20:00 olmuştu. Biz de otelin yakınlarındaki yerleri gezebileceğimiz bir rota oluşturduk hemen. Önce Andrassy Caddesi (Andrássy út) üzerindeki Opera binasını (Magyar Állami Operaház) görüp fotoğraflarını çektik.

Sonra Aziz Stephen Bazilikası‘nın (Szent István Bazilika) fotoğraflarını çektik.

Aziz Stephen Bazilikası

Sonra da Four Seasons Hotel olarak kullanılan Gresham Sarayı’nı görüp oradan Zincirli Köprü‘ye (Széchenyi Lánchid) gittik.

Gresham Sarayı
Zincirli Köprü

Buradan Budapeşte’nin ve Budin Kalesi‘nin (Budai Vár) gece görünümü muhteşemdi.

Budin Kalesi

Beni tek rahatsız eden şey köprüdeki örümceklerdi. Zaten o köprünün adını örümcekli köprü koydum ben. Yalnız daha önce buradaki gibi düzgün örümcek ağlarını sadece televizyonda görmüştüm 🙂 Köprüden güzel gece fotoğraflarını çektikten sonra otele döndük.

Zincirli Köprü'den Budin Kalesi
Zincirli Köprü’den Budin Kalesi

2. gün – 23.07.2011

İkinci günümüzde hava yağmurlu ve biraz soğuktu. Biz de yazın ortasında gidiyoruz diye yanımıza pek kalın kıyafet almamıştık. Valizde bulduğumuz şal, hırka ne varsa sarındık artık. Bugün Andrassy Caddesi’ni takip ederek Kahramanlar Meydanı‘na (Hősök Tere) gittik önce. Cadde üzerindeki her bir bina sanki birer müze gibi görünüyordu. Faşistlerin ve komünistlerin Macar halkına zulmunün sergilendiği Terör Evi (Terror Háza) de bu cadde üzerinde bulunuyor. Binanın dışındaki kurbanların fotoğrafları bile insanı derinden etkiliyor.

Terör Evi

Andrassy Caddesi’nde bulunan binalardan biri de tiyatro (Vígszinház) binası.

Tiyatro

Kahramanlar Meydanı’nda Macaristan tarihinin önemli kahramanlarının heykelleri bulunuyor, Budapeşte’ye gittiğinizde görmeden dönmeyin denilen yerlerden biri. Yağmura rağmen Budapeşte’de en çok turist kalabalığı gördüğümüz yer burasıydı.

Kahramanlar Meydanı

Bu meydanın bir tarafında Güzel Sanatlar Müzesi (Szépmuvészeti Múzeum) diğer tarafında Sanat Galerisi (Mucsarnok) yer alıyor.

Güzel Sanatlar Müzesi
Sanat Galerisi

Fazla zamanımız olmadığı için biz yine müzeleri gezmeden dışarıdan fotoğraflarını çekip meydanın arka kısmındaki Şehir Parkı’na geçtik. Burada büyükçe bir göl vardı. Göldeki sıra sıra dizilmiş ördeklerin ve “Art on Lake” sergisine ait heykellerin fotoğraflarını çektikten sonra Vajdahunyad Kalesi‘ne (Vajdahunyad Vár) geçtik. Bu kale çizgi filmlerdeki şatolar gibiydi. “Art on Lake” sergisi ise 4 Eylül 2012 tarihine kadar devam edecek olan bir sergiymiş. Saati 1500 Forint’e botlarla gezilebiliyormuş bu göldeki sergi.

Şehir Parkı-Göl
"Art on Lake" sergisi ve Vajdahunyad Kalesi
“Art on Lake” sergisi ve Vajdahunyad Kalesi
Şehir Parkı

Vajdahunyad Kalesi’den sonra Jak Şapeli (Jáki Kápolna) ve Anonymvs heykelini de gördükten sonra otelin yakınındaki Türk restoranına (Istanbul Török Étterem) gidip yemeğimizi yedik.

Jak Şapeli
Anonymvs heykeli

Sonra Margit Köprüsü’den (Margit Híd) geçerek Gül Baba Türbesi‘ne gittik. XV. yüzyıl sonları ile XVI. yüzyıl başlarında yaşamış bir Bektaşî dervişi olan Gül Baba, külâhında daima bir gül taşıdığı için “Gül Baba, Gül Dede” lakabıyla tanınmış.

Gül Baba Heykeli
Gül Baba Türbesi

Buradan sonra Balıkçılar Tabyası‘na (Halászbástya) gidene kadar yolda gördüğümüz kiliselerin ve en önemlisi de Budapeşte denince ilk akla gelen, Budapeşte’nin simgesi hâline gelmiş olan Parlamento binasının fotoğraflarını çektik.

Parlamento
Fransisken Kilisesi
Aziz Florian Rum Katolik Kilisesi
Aziz Anna Kilisesi
Reform Kilisesi
Azize Elizabeth Kilisesi

Balıkçılar Tabyası da Budapeşte’ye gidildiğinde görmeden dönülmemesi gereken muhteşem bir yerdi bence.

Balıkçılar Tabyası

Bir taraftan terastan gelen keman sesi, bir taraftan Budin ve Peşte’nin muhteşem manzarası görülmeye değerdi.

Balıkçılar Tabyası'ndan Budapeşte manzarası
Balıkçılar Tabyası’ndan Budapeşte manzarası
Balıkçılar Tabyası'ndan Parlamento
Balıkçılar Tabyası’ndan Parlamento

Balıkçılar Tabyası’nın hemen yan tarafında Matyas Kilisesi (Mátyás Templom) bulunuyor. Bu kilise de detaylarıyla ve değişik biçimdeki çatısıyla çok güzel bir yerdi.

Matyas Kilisesi

Matyas Kilisesi ile Balıkçılar Tabyası arasında at üzerinde Aziz Istvan heykeli bulunuyor.

Aziz Istvan heykeli

Kilisenin diğer tarafındaki meydanda (Szentháromság Tér) ise 18. yüzyılın başlarındaki veba salgınında ölenlerin anısına yaptırılmış bir sütun bulunuyor.

Matyas Kilisesi ve Veba Sütunu
Veba Sütunu

Buradan sonra Kapisztrán meydanına gidip Mária Magdolna Kilisesi’nin fotoğraflarını çektik.

Mária Magdolna Kilisesi
Budavári Evangélikus Kilisesi

Sonra Zincirli Köprü’den geçerek Peşte tarafına geri döndük.

Tünel
Budin Kalesi'ne çıkan füniküler
Budin Kalesi’ne çıkan füniküler
Budin Kalesi
Zincirli Köprü
Gresham Sarayı

Özgürlük Meydanı’ndaki (Szabadság Tér) anıtı ve hareketli çeşmeyi de fotoğrafladıktan sonra otele döndük.

Özgürlük Meydanı'ndaki anıt
Özgürlük Meydanı’ndaki anıt

Bu çeşme üzerine gittiğimizde suların çekildiği, geri çekildiğimizde yeniden fışkırmaya başladığı çok eğlenceli bir çeşmeydi 🙂 Suların fışkırdığı kare alanın içine girmek için suya yaklaşıp suyun geri çekilmesini sağlamanız gerekiyor.

Özgürlük Meydanı'ndaki çeşme
Özgürlük Meydanı’ndaki çeşme

3. gün – 24.07.2011

Bugün çıkıp önce Ulusal Tiyatro (Nemzeti Színház) binasına gittik. Tiyatronun geniş bahçesinde bir sürü heykel bulunuyor. Binanın hemen ön tarafında gemi şeklinde yapılmış bir kısım var.

Ulusal Tiyatro

Diğer tarafında ise ağaçların budanmasıyla yapılmış yuvarlak bir labirent ve sarmal biçimdeki Zigurat bulunuyor.

Labirent
Zigurat

Zigurat’ın tepesine çıkıp etrafı seyretmek mümkün.

Zigurat'tan Lágymányosi Köprüsü
Zigurat’tan Lágymányosi Köprüsü

Tiyatronun hemen arkasında devasa bir müze (Ludwig Múzeum – Kortárs Muvészeti Múzeum) bulunuyor. Buradan dönüşte Mc Donald’s’ta yemeğimizi yedik. Sonra Aziz Francis Kilisesi (Ferencvárosi Assisi Szent Ferenc Templom), Uygulamalı Sanatlar Müzesi (Magyar Iparmuvészeti Múzeum), Aziz Joseph Kilisesi (Szent József Plébánia) fotoğraflarını çekip ertesi gün Bratsilava’ya gitmek için biletlerimizi almaya Keleti Tren İstasyonu’na (Keleti Pályaudvar) gittik.

Aziz Francis Kilisesi
Uygulamalı Sanatlar Müzesi
Aziz Joseph Kilisesi
Keleti Tren İstasyonu

Biletlerimizi aldıktan sonra Azize Elizabeth Kilisesi (Szent Erzsébet Plébánia), Rumbach Caddesi Sinagogu (Rumbach Utcai Zsinagóga), Dohány Caddesi Sinagogu (Dohány Utcai Zsinagóga), Vörösmarty Meydanı’ndaki Mihály Vörösmarty Heykeli’nin fotoğraflarını çekip otele döndük.

Azize Elizabeth Kilisesi
Rumbach Caddesi Sinagogu
Dohány Caddesi Sinagogu
Mihály Vörösmarty Heykeli

İstanbul’a dönüşümüz yine Budapeşte üzerinden olacağı için tatilimizin son 2 gününde yine Budapaşte’yi gezme planı yapmıştık ama maalesef o güne bilet bulamayıp son gün Budapeşte’ye gelebildik. Bir günümüz daha olsaydı Budin Kalesi‘ni ve Gellért Tepesi‘ni gezebilmeyi ve Budapeşte’nin güzel manzarasını bu yüksek yerlerden izleyebilmeyi çok isterdim.

Bratislava Gezi Notlarım

2 thoughts on “Budapeşte”

1. Gerçekten Budapeşte harika ve sakin bir şehir.Tekrar gitmiş gibi olduk:) Ben gItmeden önce rehber ayarladım. Arkadaşlar süperlerdi. Havalimani transferini ve şehir turu kusursuzdu. vaktinizi iyi kullanmak için kesinlikle aynısını yapın derİm. Şehri hikayeleri ve tarihiyle gezmek çok zevkliydi . Google budapestetur diye yazinca cikiyorlar ). Estergona gelmişken gidin derim. Çigan gecesinde yer bulamadık bir dahaki sefere dedik…